
UKK - usein kysytyt kysymykset
Tarvitsenko kotivakuutuksen? Saako seinään kiinnittää tauluja? Mitä tarkoittaa loppusiivous? Voinko grillata parvekkeella? Katso vastaukset näihin ja muihin usein kysyttyihin kysymyksiin Porin YH-Asunnoissa asumisesta!
Korjaukset ja remontointi
Asunnossani on kylmä. Mitä teen? Suositeltu lämpötila lämmityskaudella on 20–22 astetta. Jos asunnossa tuntuu kylmältä, mittaa ensin huonelämpötila keskeltä huonetta ja noin puolentoista metrin korkeudelta. Ikkunan edessä oleva lämpömittari ei kerro totuutta. Mikäli asunnon lämpötila on alle 20 astetta, tee sähköinen vikailmoitus tai ota yhteyttä taloyhtiösi kiinteistöhuoltoon.
Tarkista myös seuraavat:
- Tarkista ikkunoiden ja parvekkeen oven tiivisteet ja tee vikailmoitus, mikäli tiivisteet eivät ole kunnossa.
- Pidä lämmityspatterien edusta vapaana, jotta lämmin ilma pääsee kiertämään huoneessa.
- Jos lämmityspatteri on peitetty verhoilla tai työpöydällä, lämpö jää verhojen tai pöydän taakse ja asunnossa voi tuntua viileältä.
- Mikäli ikkunankarmissa on ilmanvaihtoventtiilit, käännä ne sään kylmentyessä ns. talviasentoon.
Miten lämpöpatterit toimivat? Voinko säätää niitä itse? Et voi säätää lämpöpattereita itse. Mikäli patteri on epätasaisesti lämmin tai termostaatti on rikki, irronnut tai ei toimi, tee sähköinen vikailmoitus huoltoon.
Voinko tehdä itse korjaus- tai remonttitöitä asunnossa? Et voi. Porin YH-Asunnot hoitaa kaikki korjaus- ja remonttityöt. Jos epäilet korjaustarvetta, ota yhteyttä kohteen isännöitsijään tai asiakaspalvelu@porinyhasunnot.fi
Voinko asennuttaa asuntooni astianpesukoneen tai pyykinpesukoneen? Mikäli asunnossa on liitännät astian- ja/tai pyykinpesukoneelle, voit asennuttaa koneet. Astianpesukone tulee asennuttaa vain ammattilaisella, ja asennustyöstä kannattaa säilyttää kuitti tai takuutodistus.
Astianpesukoneen asennusta varten saat toimistoltamme lomakkeen, jonka asentaja täyttää. Asukkaan tehtävä on palauttaa täytetty lomake toimistollemme.
Astianpesukoneen alla on ehdottomasti käytettävä muovista turvakaukaloa. Asukas vastaa koneen aiheuttamista vahingoista. Tarkista omasta vakuutusyhtiöstäsi mahdolliset lisävaatimukset ko. asennukseen liittyen ennen astianpesukoneen asennusta.
Mikäli asuntoon jää tai ostaisit edelliseltä asukkaalta pesukoneen, vastuu koneesta kytkentöineen ja mahdollisista vesivahingoista kuuluu nyt sinulle uutena asukkaana.
Asukkaan velvollisuuksiin kuuluu asunnon huolellinen hoito. Mitä se tarkoittaa? Säännöllinen viikkosiivous. Mikäli havaitset asunnossasi vikoja, kuuluu asukkaan velvollisuuksiin ilmoittaa vioista Porin YH-Asunnoille tarkastuslomakkeella. Täytä asunnontarkastulomake heti muutettuasi, niin vältät vastuun edellisen asukkaan aiheuttamista vahingoista. Lomake tulee täyttää ja palauttaa viimeistään kahden ensimmäisen viikon aikana, kun sopimus on alkanut. Voit lähettää lomakkeen asiakaspalveluun asiakaspalvelu@porinyhasunnot.fi tai tuoda sen toimistollemme.
Myöhemmin asumisen aikaisista kaikista teknisistä vioista tulee ilmoittaa suoraan talosi kiinteistöhuoltoyhtiölle MAHDOLLISIMMAN PIAN. Puhdista säännöllisesti kylpyhuoneen lattiakaivot sekä pesualtaan hajulukko. Vuotavasta wc-pytystä, hanasta tai viemäriputkesta tulee ilmoittaa heti huoltoyhtiöön. Sähköinen vikailmoitus on kätevin tapa. Yhteystiedot löydät ilmoitustaululta, alaovesta tai verkkosivuiltamme porinyhasunnot.fi
Miten teen vikailmoituksen? Asunnossa ilmenevistä vioista, jotka eivät vaadi välitöntä korjausta, kannattaa tehdä vikailmoitus verkossa.
Huom! Kiireellisissä asioissa, kuten vaikka vesivahingon yllättäessä, ota heti puhelimitse yhteyttä oman talosi kiinteistöhuoltoon.
Saanko kiinnittää seinään tauluja, television, hyllyjä, peilejä tai vastaavaa? Kaikki asunnon kiinteisiin kalusteisiin, seiniin, lattiaan ja kattoon tehtävät kiinnitykset, poraukset ja muutokset ovat kiellettyjä. Jos vaurioitat asunnon pintoja, varaudu, että korjaustyöt tullaan veloittamaan vakuusmaksustasi.
Taulukoukkuja käyttäen voit kiinnittää tauluja tekemällä sen siististi. Muista kohtuus! Kohteissa, joissa on valmiiksi asennetut tauluripustuskiskot, tulee niitä käyttää taulujen ym. ripustamiseen.
Tauluripustuskiskojen maksimikantavuus on yleensä noin 10 kiloa painoa. Kysy lisäohjeita kiinteistön huoltoyhtiöltä.
Asunnossani on tuholaisia. Mitä teen? Useimmiten tuholaisten ennaltaehkäisyyn riittää viikkosiivous ja ajoittainen perusteellisempi siivous, mutta esimerkiksi lutikoiden hävittämiseen vaaditaan ammattilaisen toimenpiteitä. Tällaisessa tilanteessa ota yhteyttä mahdollisimman pian Porin YH-Asuntoihin, jotta voimme hoitaa ammattilaisen paikalle. On tärkeää, että ongelma ei pääse leviämään muihin asuntoihin.
Asukkaalla on velvollisuus ilmoittaa Porin YH-Asunnoille joko isännöitsijälle, asiakaspalveluun asiakaspalvelu@porinyhasunnot.fi tai p. 02 623 4450, mikäli havaitsee tuholaisia asunnossaan. Ilmoituksen saatuaan Porin YH-Asunnot tekee välittömästi tilauksen tuholaistorjujalle, joka sopii kartoitus- ja torjuntakäynneistä suoraan asukkaan kanssa.
Asukas saa yleiset toimintaohjeet, joita tuholaistorjuja tarkentaa tapauskohtaisesti tarpeen mukaan. Tuholaistorjuja raportoi toimenpiteet isännöitsijälle.
Usein tuholaistapauksissa on kyse yksittäistapauksista ja ongelma saadaan hoidettua, kun asuntoon tehdään tarkastus ja torjuntatoimenpiteet. Useimmiten tuholaisten eliminoimiseen vaaditaan 1–3 torjuntakertaa.
Joskus kiinteistössä on tarpeen tehdä useamman asunnon tarkastuksia ja torjuntoja ongelman leviämisen estämiseksi.
Paras tapa välttyä ongelmilta on asunnon kunnosta ja siisteydestä huolehtiminen sekä välitön yhteydenotto isännöitsijään / Porin YH-Asunnot, mikäli havaitsee merkkejä tuholaisista.
Miksi liesikuvun tuuletin ei toimi, vain valo syttyy? Liesikuvussa on oma puhallin talon katolla, joka imee lieden yläpuolella olevan rasvaisen ja kostean ilman. Laite toimii automaattisesti ja et voi säätää sitä itse. Pääsääntöisesti liesituuletin toimii tehokkaammin noin neljä kertaa päivässä klo 7–22 välillä.
Rivitaloissa talotuuletin on säädettävissä. Ohjeet löydät maustekaapin oven sisäpuolelta.
Liesituuletin ja liesikupu vaativat säännöllistä huoltoa (kuten suodattimien puhdistusta) tehokkaan toiminnan ylläpitämiseksi. Pese rasvasuodattimet säännöllisesti kahden kuukauden välein (2 kk) ja anna niiden kuivua kunnolla ennen takaisin asentamista. Pesu pehmeällä harjalla, tiskiaineella ja kuumalla vedellä riittää. Pese myös liesituulettimen ulkopinnat ja sisäosat mikrokuituliinalla. Metallisen rasvasuodattimen voit pestä myös astianpesukoneessa.
Kotivakuutus
Mitä kotivakuutus tarkoittaa? Kotivakuutus on vakuutus, joka suojaa kotia ja sen irtaimistoa eli tavaroita, kuten huonekaluja, kodinkoneita ja elektroniikkaa, äkillisiltä ja odottamattomilta vahingoilta, kuten tulipalolta, vesivahingolta tai varkaudelta. Vakuutuksen kattavuus riippuu valitsemastasi vakuutusturvasta; perusturva kattaa yleensä ilmiöpohjaiset vahingot, kun taas laajempi turva korvaa myös esineiden rikkoutumisia ja varkauksia.
Kotivakuutus on erittäin tärkeä taloudellisen turvan kannalta. Ilman vakuutusta voit joutua maksamaan suuria summia vahinkojen korjauskustannuksista tai vastaavien tavaroiden hankkimisesta.
Tarvitsenko kotivakuutuksen? Kotivakuutus on tärkeä ja pakollinen asunnoissamme, myös opiskelijan kodissa. Pyydämme asukkaitamme ottamaan kotivakuutuksen vastuuvakuutuksella ja toimittamaan siitä todistuksen meille.
Asukas vastaa hankkimistaan kodinkoneista ja niiden kytkennöistä asennuksineen. Astianpesukoneen asentamiseen tarvitset ammattilaisen apua. Porin YH-Asunnoilta saa lomakkeita, joihin kirjataan, kuka astianpesukoneen on asentanut ja milloin se on asennettu. Mikäli kodinkone aiheuttaa asunnossa toimenpiteitä vaativan vahingon, on asukas velvollinen korvaamaan toimenpiteistä aiheutuneet kustannukset Porin YH-asunnoille.
Asunnoissamme kotivakuutus on pakollinen tällaisten vahinkojen ja asukkaan irtaimiston turvaamiseksi. Tyypillisiä asuntovahinkotapauksia ovat asuntojen vesivahingot, jotka eivät useinkaan rajoitu vain asukkaan omaan huoneistoon. Esimerkiksi väärin kytketty astianpesukone tai nukahtaminen suihkuun voivat tulla erittäin kalliiksi vuokralaiselle.
Jätehuolto
Miten jätehuolto on järjestetty? Talojen jätepisteisiin on järjestetty jäteastiat erilaisille kotitalousjätteille. Jätteiden lajittelu ja kierrättäminen säästää luontoa ja kukkaroa. Polttokelpoinen jäte vähenee, kun lajittelet lasipakkaukset, metallin, paperin, kartonkipakkaukset, muovipakkaukset ja biojätteen niille kuuluviin jäteastioihin.
Sähkölaiteromu ja vaarallinen jäte kuuluvat niille tarkoitettuihin virallisiin vastaanottopaikkoihin.
Huonekaluja ei saa jättää jätepisteeseen vaan ne on itse toimitettava joko kierrätettäväksi tai hävitettäväksi. Jos tuotteet ovat käyttökelvottomia, toimita ne Hangassuon jätekeskukseen tai Tiiliruukin lajitteluasemille. Pehmustetut/topatut huonekalut kuten sohvat, nojatuolit ja divaanit kuuluvat Sortti-asemille Suuri palava sekajäte -lavalle. Vastaanotto on maksullista.
Lisätietoa lajittelusta saat Keräämöltä https://keraamo.fi › Lajittelu ja neuvonta › Lajitteluohjeet
Hyväkuntoisia tavaroita voit kaupata kirpputoreilla tai netissä eri kauppapaikoissa. Voit myös lahjoittaa ne niitä vastaanottaviin kierrätyskeskuksiin.
Autopaikat, saunavuoro ja pesutupa
Miten saan autopaikan? Pysäköinti on sallittua erikseen merkityillä paikoilla. Vieraspaikat on tarkoitettu vain väliaikaista pysäköintiä varten. Kysy vapaita autopaikkoja toimistoltamme. Autopaikat vuokrataan asiakaspalvelun kautta. Voit soittaa p. 02 623 4450 tai lähettää sähköpostia asiakaspalvelu@porinyhasunnot.fi
Miten ja milloin voin käyttää talon saunaa ja pesulaa? Saunavuorot varataan asiakaspalvelun kautta. Voit soittaa p. 02 6234450 tai lähettää sähköpostia asiakaspalvelu@porinyhasunnot.fi
Pesulavuorot varataan joko pesulassa olevalta varauslistalta etukäteen tai kiinteistöhuollon kautta (Messintie 1,3, 5, Ylähangantie 2 ja 5 sekä Kouvonraitti 16). Voit tarkistaa oman taloyhtiösi tiedot verkkosivuiltamme.
Ohjeet pesutuvan käyttöön löytyvät pesutuvan seinältä. Mattoja ei saa pestä pesukoneessa. Kuivunut pyykki tulee hakea kuivaushuoneesta mahdollisimman pian, jotta seuraava asukas voi hyödyntää sitä.
Siistithän omat jälkesi pesutuvan käytön jälkeen.
Muuttoilmoitus
Miten teen muuttoilmoituksen? Tee muuttoilmoitus aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää ja viimeistään viikon kuluttua muutosta.
Voit tehdä muuttoilmoituksen kirjautumalla sähköiseen palveluun pankkitunnuksilla tai myös paperisella lomakkeella, jonka saat Postilta tai Digi- ja väestötietovirastolta. Lomaketta ei voi täyttää sähköisesti eikä tulostaa mistään. Palauta lomake Postille tai Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkaan. Kun ilmoitat lomakkeella tietoja myös Postille, sinun täytyy todistaa henkilöllisyytesi.
Et voi tehdä muuttoilmoitusta puhelimitse.
Tarvitset kirjautumiseen pankkitunnukset tai Postin tunnukset. Voit valita, ilmoitatko muutostasi sekä Postille että Digi- ja väestötietovirastolle vai vain toiselle. Voit ilmoittaa samalla ilmoituksella myös mukana muuttavat perheenjäsenet.
Muuttoilmoitus on viranomaiselle tehtävä lakisääteinen ilmoitus. Muuttoilmoituksella ilmoitettavien osoitetietojen on vastattava tosiasiallista asumista, jonka perusteella kotikuntasi määräytyy. Jokaisella on velvollisuus tehdä muuttoilmoitus aina muuttaessaan. Ajantasaiset osoitetiedot varmistavat sen, että viranomaiset ja posti tavoittavat sinut oikeasta osoitteesta.
Lisätietoja https://dvv.fi/muutto-suomessa
Asuminen ja häiriöt
Voinko vaikuttaa taloni asioihin? Osallistumalla kevät- ja syysasukaskokouksiin voit vaikuttaa kohteessasi. Kokousaikatauluista lähetetään tiedote noin 1–2 viikkoa ennen kokousta. Palautetta voit antaa myös sähköpostiisi tai puhelimeesi lähetetyn asukaskyselyn kautta tai lähettämällä palautetta asiakaspalvelu@porinyhasunnot.fi
Naapuri häiritsee. Mikä avuksi? Talossa on järjestyssäännöt, joita jokaisen asukkaan on noudatettava. Järjestyssäännöt olet saanut sopimuksen yhteydessä ja löydät ne myös verkkosivuiltamme: https://www.porinyhasunnot.fi/fi/vuokra-asunnot/jarjestyssaannot .
Mikäli haluat tehdä häiriövalituksen, voit soittaa asumisneuvojalle p. 044 701 2424 tai lähettää sähköpostia patrik.nyman@porinyhasunnot.fi tai asiakaspalvelu@porinyhasunnot.fi
Selvitä ensimmäiseksi, missä asunnossa mahdollinen häiriö on. Mikäli joudut tekemään kirjallisen häiriövalituksen, on valitus kohdistettava oikeaan asuntoon ja asukkaisiin.
Häiriöilmoitus käsitellään luottamuksellisesti ja siihen pyydetään vastine häiriötä aiheuttavalta asukkaalta.
Porin YH-Asunnot voi antaa häiriötä aiheuttavalle asukkaalle varoituksen vuokrasopimuksen purkamisesta. Varoituksen antamiseen on kuitenkin oltava selvä näyttö häiriön tai muun purkuperusteen olemassaolosta. Ilmoitus on syytä tehdä kirjallisena ja siihen merkitään mm:
- Häiriön laatu (esim. tappelun äänet, musiikin soitto, koiran haukunta, huutaminen, alkoholin käyttö)
- Häiriön aiheuttajat (asunnon numero, nimet)
- Häiriön ajankohdat
- Asiasta tietävien muiden nimet (esim. allekirjoitus)
Uhkaavissa järjestyshäiriötapauksissa soita poliisille numeroon 112.
Mitä pitäisi tehdä, kun esim. äiti/isä tarvitsee asunnon (ei pärjää enää omassa kodissa)? Voit täyttää asuntohakemuksen vanhempiesi puolesta. Asuntohakemus tarvitaan, että voimme tarjota heille sopivaa asuntoa.
Näkyykö kaikki vapaat asunnot netissä? Kaikki vapaat asunnot eivät näy verkkosivuilla. Vapaista asunnoista kannattaa kysyä asiakaspalvelusta p. 02 623 4450 tai asiakaspalvelu@porinyhasunnot.fi
Avaimet
Mistä ja kuinka saan avaimet? Asunnon avaimet voit noutaa asuntotoimistostamme toimiston aukioloaikana. Ota henkilöllisyystodistus mukaan. Vakuus asuntoon tulee olla maksettuna ennen avainten luovutusta.
Miten ja mihin palautan avaimet? Avaimet tulee palauttaa joko toimistollemme asiakaspalveluun tai suljetussa kirjekuoressa Porin YH-Asuntojen toimiston oven viereiseen postilaatikkoon (Annankatu 8). Kirjoita kuoreen nimesi sekä asunnon osoite, jonka avaimet palautat.
Olen hukannut avaimeni. Mitä teen? Oven aukaisemista varten, ota yhteyttä talosi kiinteistöhuoltoon. Mikäli olet kadottanut avaimesi kokonaan, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@porinyhasunnot.fi. Uudesta avaimesta ja sarjoituskuluista peritään hinnaston mukainen veloitus, mikä kuuluu asukkaalle.
Unohdin avaimen sisälle asuntoon. Mitä teen? Ota yhteyttä huoltoyhtiöösi. Henkilöllisyys on todistettava. Huoltoyhtiö veloittaa ovenavauksesta oman hinnastonsa mukaan.
Loppusiivous
Mitä tarkoittaa loppusiivous? Tyhjennä ja siivoa huoneisto, parveke sekä irtaimistovarasto. Vastaat niistä huoneistoon aiheuttamistasi vaurioista, jotka eivät ole normaalia kulumista. Tarkastamme käytössäsi olleen huoneiston sen jälkeen, kun olet tyhjentänyt ja siivonnut sen sekä palauttanut kaikki avaimet.
Huoneiston loppusiivous käytännössä:
- Liesi, uuni ja uunipellit sekä liesituulettimen rasvasuodatin on pestävä. Myös lieden tausta on siivottava. Vedä uuni ulospäin, niin voit pestä uunien sivut, taustan ja uunin takana lattian.
- Pakastin ja jääkaappi on otettava pois päältä, sulatettava ja pestävä sekä ovet jätettävä auki.
- Laatikostot, kaapit/komerot, ovet ja ovenpielet on pyyhittävä puhtaiksi, kuten muutkin pinnat.
- WC-, kylpyhuone- ja saunatilat altaineen on pestävä sekä lattiakaivot puhdistettava.
- Kaikki ikkunat ja ovet on suljettava.
- Lattiat on pyyhittävä kostealla.
- Huolehdi siitä, että astian- ja pyykinpesukoneiden liitäntäputket on tulpattu. Jos olet tehnyt muutoksia keittiön kaapistoon astianpesukonetta varten, palauta kaapisto ennalleen.
- Jätä taulujen seinäkoukut ja proput sekä sälekaihtimet paikoilleen. Tarkista, että huoneistoon kuuluvat tavarat jäävät paikoilleen: verhoripustimet, palovaroitin sekä kattorasiat.
- Jätä asentamasi turvalukko paikoilleen. Luovuta sen avaimet ja muut huoneistoon kuuluvat avaimet Porin YH-Asunnot Oy:n toimistolle. Vastaat lukon vaihtokustannuksista, mikäli et vuokrasuhteen päätyttyä palauta kaikkia sinulle luovutettuja avaimia.
- Palautamme vakuuden, kun olet maksanut kaikki vuokrat, vesi-, sauna- ja autopaikkamaksut sekä mahdolliset siivous- tai korjauskustannukset.
Katso vinkit sujuvampaan arkeen tai kattavalta muuttajan muistilistaltamme vinkit sujuvaan muuttoon!
Grillaaminen
Voinko grillata parvekkeella? Entä terassilla? Grillaaminen parvekkeella on sallittua vain sähkögrillillä ja siten, ettei se häiritse muita talon asukkaita. Asukkaan tulee huomioida paloturvallisuusmääräykset.
Yleistä grillaamisesta taloyhtiössä:
- Huomioi aina paloturvallisuus grillatessasi, grillaaja on aina vastuussa grillauksesta aiheutuvista vahingoista
- Parvekkeilla on sallittu vain sähkögrillin käyttö
- Terassipihoilla voi grillata sähkö-, kaasu- tai hiiligrillillä
- Älä jätä kuumaa grilliä koskaan valvomatta
- Noudata turvaetäisyyksiä, erityisesti puiset materiaalit ovat tulenarkoja
- Pidä sammutusvälineistöä (esim. sammutuspeite) käden ulottuvilla
- Grilli tulee sijoittaa vakaalle ja palamattomalle alustalle ja riittävän kauas kaikista syttyvistä materiaaleista
- Puhdista grilli säännöllisesti rasvasta yms. sillä ne voivat syttyä
- Huomioi naapurit ja pyri minimoimaan grillauksesta aiheutuva savu ja käry
- Noudata grillatessasi myös taloyhtiön hiljaisuussääntöä (klo 22–07)
Sähköajoneuvojen lataus
Voinko ladata sähköpyörääni pyörävarastossa? Entä hybridiautoni akkua pihassani? Et voi. Sähkö- ja hybridiautojen lataaminen taloyhtiössä on kielletty. Sähköautoa tulee ladata ainoastaan niille varatuilla /merkityillä paikoilla. Tavalliset pistorasiat eivät ole suunniteltu kestämään sähköauton lataamista jatkuvasti ja täydellä teholla, mikä voi aiheuttaa ylikuumenemista ja jopa tulipalon vaaran.
Yleisiä ohjeita akullisten kulkuneuvojen lataamisesta ja säilyttämisestä:
- Akkujen lataaminen pyörävarastossa ja muissa yleisissä tiloissa ei ole sallittu
- Akku tulee irrottaa ja säilyttää omassa asunnossa, jos se on irrotettavissa
- Akku tulee ladata valvotusti omassa asunnossa ja asukkaan omasta sähköstä
- Akun lataaminen on muutenkin paloturvallisuusriski esim. pyörävarastossa, jossa ei ole ympärivuorokautista valvontaa
- Latauksessa tulee käyttää ehjää ja asianmukaista laturia ja varmistaa, että akku on muutenkin kunnossa
- Älä käytä latauksessa jatkojohtoja
- Säilytä kulkuneuvot pyörävarastossa tai niiden säilytykseen soveltuvassa tilassa siten, että ne eivät tuki uloskäyntejä ja kulkuväyliä
- Porraskäytävät ja muut yleiset tilat eivät ole kulkuneuvojen säilytyspaikka, koska ne voivat tukkia hätäuloskäynnit ja muodostaa niihin palokuormaa
- Muista lukita kulkuneuvot varkauksien estämiseksi
Vuokranmaksu ja vuokravalvonta
Milloin ja miten maksan vuokran? Vuokranmaksun eräpäivä on kuluvan kuukauden 3. päivä. Vuokra maksetaan vuokrasopimuksen teon yhteydessä saadulla vuokralaskulla. Käytä aina viitenumeroa vuokraa maksaessasi. Voit myös ottaa käyttöön e-laskun.
Voiko vuokramäärän nähdä itse jostakin? Valitettavasti ei, mutta Intrumin maksuvalvonta kertoo sen mielellään, p. 09 2291 1798.
Saanko vuokramaksuun lisäaikaa? Jos vuokravelan maksu ei juuri nyt onnistu, olethan pikimmiten yhteydessä Intrumin asiakaspalveluun, kirjeessä mainittuun puhelinnumeroon. Useimmiten on mahdollista tehdä kuukausittain velkaa lyhentävä maksusuunnitelma, jonka avulla saat asiasi hoidettua.
Intrumin maksuvalvonnan tiedot: Intrum Oy 09 2291 1798, maksuvalvonta@intrum.com
Maksoin vahingossa vuokrani kahteen kertaan. Mitä teen? Ylimääräiset suoritukset kohdistuvat automaattisesti viitenumerolla vuokriisi ja sitä kautta aina seuraavalle avoimelle kuukaudelle.
Toki voimme myös palauttaa ylimääräisen vuokran, mikäli niin haluat. Palautusta varten tarvitaan tilitietosi, koska emme näe miltä tililtä maksu on tullut. Ole yhteydessä suoraan Intrumiin maksuvalvonta@intrum.com
Maksoin vuokrani ilman viitenumeroa. Mitä teen? Viitenumero on tärkeä muistaa aina vuokraa maksaessa, jotta maksusi kohdistuu automaattisesti järjestelmässämme vuokriisi.
Mikäli maksussasi ei ole viitenumeroa, joudutaan se silloin kohdistamaan suorituksesi manuaalisesti muiden maksusi tietojen avulla, mikä on aina epätarkempaa.
Jos epäilet, ettei maksussasi ole ollut tarvittavia tietoja, olethan yhteydessä pikaisesti maksuvalvonta@intrum.com
Maksoin vuokrani myöhässä ja sain maksukehotuksen sen jälkeen. Mitä teen? Todennäköisesti maksusi on tullut sen verran myöhässä, että maksukehotus on ehtinyt lähteä ennen kuin maksusi on saapunut tilillemme.
Mikäli maksukehotuksen mukana on tullut muistutusmaksu, maksa se kehotuksessa olevien ohjeiden mukaisesti tai ole yhteydessä Intrumin maksuvalvontaan: 09 2291 1798 (mpm/pvm) tai maksuvalvonta@intrum.com
Vakuudet ja asunnon irtisanominen
Mitä vakuus tarkoittaa? Vakuus on rahasumma, jonka vuokralainen maksaa vuokranantajalle vuokrasuhteen alussa. Se toimii turvana vuokranantajalle mahdollisilta vahingoilta tai maksamattomilta vuokrilta. Vakuus palautetaan vuokralaiselle vuokrasuhteen päättyessä, jos asunto on kunnossa ja kaikki vuokrat on maksettu.
Vakuutenamme hyväksytään vain rahavakuutena tai Kelan maksusitoumuksena. Käteinen ja pankkikorttimaksut eivät käy. Vakuus palautetaan vuokrasopimuksen päättymisen jälkeen kohtuullisen ajan (2–4 viikkoa) kuluessa.
Muutin pois enkä ole saanut vakuusmaksuani takaisin. Miksi? Vakuusmaksu palautetaan irtisanomisessa ilmoittamallesi pankkitilille kalenterikuukauden kuluessa vuokrasopimuksesi päättymisestä, kunhan vuokrasopimusehdot täyttyvät. Esimerkiksi 31.1. päättyneen sopimuksen vakuusmaksu palautetaan helmikuun aikana. Kesken kuukauden päättyneen sopimuksen vakuusmaksu palautetaan seuraavan kalenterikuukauden aikana, esim. 4.2. päättyneen sopimuksen vakuusmaksu palautetaan maaliskuun aikana.
Jos et ole saanut vakuusmaksua takaisin, syynä voivat olla puutteelliset tilitiedot, asunnontarkastuksessa tai avainpalautuksessa ilmenneet seikat tai vuokravelka. Näistä on tällöin tulossa vähennyksiä vakuuspalautukseesi.
Voiko vakuusmaksun palauttaa minulle, vaikka vanhempani maksoi sen? Kyllä voi, ilmoita irtisanomisessa oma tilinumerosi. Muista kuitenkin sopia asiasta myös vanhempiesi kanssa.
Miksi minun täytyy ilmoittaa irtisanomisessa tilitietoni vakuusmaksun palautusta varten? Valitettavasti emme näe, miltä tililtä olet maksanut vakuutesi/vuokraasi. Kyseessä on sinun ja pankkisi välinen pankkisalaisuus.
Mikä on asunnon irtisanomisaika? Vuokrasopimuksen irtisanomisaika on 1 kokonainen kalenterikuukausi. Jos siis olet muuttamassa pois esimerkiksi lokakuun 31. päivänä, sinun on irtisanottava huoneistosi syyskuun aikana, viimeistään 30. syyskuuta.
Asuinhuoneistonvuokralain mukaan vuokrasopimus on määräaikainen tai toistaiseksi voimassa oleva. Vuokrasopimus on voimassa toistaiseksi, jollei muuta ole sovittu tai sovita taikka muusta laista muuta johdu. Määräaikainen vuokrasopimus päättyy sen voimassaoloajan umpeuduttua. Toistaiseksi voimassa oleva vuokrasopimus ja myös määräaikainen vuokrasopimus päättyvät tämän lain nojalla sopimuksen irtisanomisen, purkamisen tai lakkaamisen johdosta taikka sopimalla sen päättymisestä. Lue lisää asuinhuoneiston vuokralaista. https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1995/481
Irtisanominen on aina tehtävä kirjallisesti. Voit tehdä sen toimistollamme tai sähköpostilla: asiakaspalvelu@porinyhasunnot.fi. Irtisanomiseen käy myös vapaamuotoinen, päivätty ja allekirjoitettu kirje. Kun asukas irtisanoo asunnon itse, ei muuttopäivää voida enää siirtää. Ota yhteyttä, mikäli sinulla on kysyttävää asunnon irtisanomisesta.
Taloyhtiönetti ja kaapeli-TV
Mitä ovat taloyhtiönetti ja kaapeli-TV-palvelut? Miten saan ne aktivoitua? DNA toimittaa netti- ja kaapeli-TV -palvelut Porin YH-asuntojen koteihin.
Porin YH-Asuntojen asukkaille palveluihin sisältyy DNA Netti Perusnopeus 25M hintaan 0 €. Saat DNA Netti 25 Mbit/s perusnopeuden käyttöösi, kun rekisteröit palvelun osoitteessa dna.fi/porinyh, soittamalla maksutta myyntipalveluun 0800 550044 tai käymällä DNA Kaupassa esimerkiksi Puuvillassa.
Voit halutessasi tilata nettiisi lisää nopeutta taloyhtiösopimuksen ansiosta edulliseen hintaan. Esim. DNA Netti 100M vain 12,90 €/kk ja DNA Netti 200M 16,90 €/kk. Saatavilla on myös 400M, 600M ja jopa 1000M eli 1 gigan nopeus.
DNA:n kaapelitelevisioverkon kautta näet peruskanavat, kuten YLE:n kanavat, MTV3:n, Nelosen sekä monia muita TV-kanavia. Peruskanavat ovat katsottavissa ilman TV-korttia. Lisätietoa voit lukea tästä: https://www.porinyhasunnot.fi/fi/dna
Miten toimin DNA-palveluiden kanssa, kun muutan pois asunnosta? Ilmoita muutosta ja uudesta osoitteestasi DNA Asiakaspalveluun, maksuttomaan myyntipalvelunumeroon 0800 550044 tai DNA Kauppaan. Muuttaessasi muista irtisanoa tai siirrä DNA Netin perusnopeus toiseen Porin YH-asuntoon. Jätä modeemi huoneistoon. Poisviedystä modeemista veloitetaan sinua laskulla (vähennetään vakuudesta).
Tupakointi
Ovatko asunnot savuttomia? Voinko polttaa parvekkeella? Kaikki asuntomme ovat savuttomia. Parvekkeella et voi polttaa tupakkaa. Tupakointi on kiellettyä kaikissa asuinkiinteistön tiloissa, asunnoissa, parvekkeilla, luhtikäytävillä, huoneistopihoilla, terasseilla ja talon yhteisissä tiloissa. Voit polttaa tupakkaa ainoastaan siihen tarkoitetulla paikalla.
Palovaroittimet
Mitä tulee tietää palovaroittimesta? Vuoden 2026 alusta rakennuksen omistaja eli taloyhtiö on vastuussa siitä, että asunnoissa on toimivat palovaroittimet. Asukkaiden on kuitenkin testattava palovaroittimet säännöllisesti ja ilmoitettava viipymättä vioista (kuten loppuvasta paristosta tai rikkinäisestä laitteesta) kiinteistöhuoltoon.
Sähkösopimus
Tuleeko minun tehdä oma sähkösopimus? Tarkista vuokrasopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä sisältyykö sähkö vuokraan vai tuleeko sinun tehdä oma sähkösopimus.
Mikäli sähkö ei sisälly vuokraan, asukkaan sähkösopimus tehdään aina uudessa asunnossa ennen muuttoa, ja se on sähköntoimituksen edellytys. Sopimuksen voit tehdä helposti sähköyhtiön verkkopalvelussa tai puhelimitse, ja siihen tarvitaan uusi osoite, muuttopäivä ja omat yhteystiedot. Voit valita joko kiinteähintaisen tai pörssisähkösopimuksen ja sopimuksen keston, kuten toistaiseksi voimassa olevan tai määräaikaisen.
Yksi vaihtoehto sähkösopimukseen voi olla https://oomi.fi/
Voit lukea lisätietoja sähkösopimuksen kilpailuttamisesta https://www.kilpailuttaja.fi/palvelut/tuki_ja_ohjeet/sahkon_hinta_ja_sahkon_kilpailutus_laskurissa/sahkosopimus_ja_muutto/